Veelgestelde vragen

Ik moet bloed laten prikken, wat nu?

Op al onze locaties wordt er gewerkt volgens de laatste RIVM richtlijnen. Indien u geen klachten heeft zoals neusverkoudheid, kortademigheid, hoesten of koorts, dan kunt u een afspraak maken bij één van onze locaties.

Heeft u een afspraak bij één van de ziekenuislocaties, neem dan ook uw ID-kaart / paspoort en mee.

Wat moet ik meenemen?

Indien u zich meldt bij één van onze bloedafnameposten, inclusief de ziekenhuislocaties, dan dient u de volgende zaken mee te nemen:
- Het aanvraagformulier van uw huisarts, specialist of verloskundige of
- Het zorgdomein nummer dat uw (huis)arts naar u heeft gemaild
- Een geldig verzekeringsbewijs
- Een geldig identiteitsbewijs

Zonder deze gegevens kunnen wij u helaas niet van dienst zijn. Sinds 1 januari 2006 zijn alle zorginstellingen namelijk verplicht om alle gegevens van een patiënt te controleren op juistheid.

Ik moet 'nuchter' zijn. Wat houdt dat in?

Soms is het nodig dat u voor de bloedafname nuchter bent. Dat wil zeggen dat u vanaf 22.00 uur de avond voorafgaand aan de bloedafname niets meer mag eten en drinken, behalve water. Uw arts bespreekt dit in de meeste gevallen van tevoren met u.

Ik heb angst om geprikt te worden. Kunnen jullie me helpen?

U kunt aan de balie of aan de medewerker die u gaat prikken melden dat u angst heeft om geprikt te worden. Er wordt dan extra tijd en aandacht aan u geschonken om u te helpen.

Waarin kan ik mijn urine opvangen?

Gebruik voor de opvang van urine een steriel urinepotje. Deze zijn verkrijgbaar bij
uw huisarts, apotheek of bij een van de bloedafname-locaties.

Ik heb een klacht. Waar kan ik terecht?

Vervelend dat u een klacht heeft. Op onze website vindt u de informatie die u nodig heeft om een klacht in te sturen (klik hier).
Na ontvangst van uw klacht nemen wij deze zo spoedig mogelijk in behandeling en ontvangt u bericht van ons.

Wat zijn de openingstijden van de bloedafnameposten?

a) In de ziekenhuizen van 8.00 uur tot 17.00 uur
b) Buiten de ziekenhuizen (locatie afhankelijk) klik hier

Hoe lang duurt het voordat de uitslag bekend is bij de aanvrager?

a) Bij klinisch patiënten duurt het gemiddeld ongeveer 2 tot 3 uur voordat de uitslagen van een routine aanvraag bekend zijn. Voor CITO’s is dit circa 1 uur.

b) Bij poliklinische aanvragen en de aanvragen van huisartsen worden materialen die voor twaalf uur in het lab arriveren dezelfde dag nog geanalyseerd en gerapporteerd.

c) Indien het een bepaling betreft welke wij moeten verzenden naar een ander laboratorium, is de doorlooptijd afhankelijk van de bepalingsfrequentie van het betreffende laboratorium. 

Waar kan ik mijn uitslagen inzien?

Wanneer u bloed heeft laten afnemen dan kunt u, 7 dagen na de afname, de uitslagen van uw bloedonderzoek inzien via het patiëntenportaal van de website van het desbetreffende ziekenhuis
U dient hiervoor in te loggen met uw DigiD. 
Voor Adrz: MijnAdrz
Voor Bravis ziekenhuis: MijnBravis
Voor ZorgSaam ziekenhuis: Patiëntenportaal

Trombosepatiënten kunnen de INR waarde terugvinden op hun doseerkalender.

Wat gebeurt er verder met mijn bloed?

Er is of wordt bij u vanwege een door uw arts aangevraagd onderzoek lichaamsmateriaal afgenomen (bloed, urine of ontlasting). Wat na dit onderzoek overblijft van het lichaamsmateriaal noemen we ‘restmateriaal’. Accureon kan een deel van dit restmateriaal verder gebruiken voor het testen van laboratoriumapparatuur, wetenschappelijk onderzoek en/of onderwijs. Dit gebeurt altijd anoniem en ontdaan van uw registratiekenmerken.
Indien u bezwaar heeft tegen het gebruik van uw lichaamsmateriaal ten behoeve van testen, wetenschappelijk onderzoek en/of onderwijs, kunt u dit kenbaar maken aan de medewerker van de bloedafname. De medewerker van de bloedafname schrijft extra etiketten met de vermelding: géén verder gebruik voor overige doeleinden en draagt er zorg voor dat al het afgenomen lichaamsmateriaal voorzien wordt van uw bezwaarmelding. Uw lichaamsmateriaal wordt dan uitsluitend gebruikt voor de door uw arts aangevraagde onderzoeken.
Al uw afgenomen materiaal wordt dan, na afronding van de gevraagde onderzoeken, vernietigd.

Kan ik ook thuis geprikt worden?

Nee; alleen uw behandelend arts kan een aanvraag voor thuisprikken indienen.


Onze laboratoriumlocaties
altijd dichtbij

Accureon heeft naast haar vier basislocaties ook nog een aantal nevenlocaties

Footer Afbeelding
Footer Logo

Postadres

Postbus 999, 4700 AZ, Roosendaal

Telefoonnummer

088-706 8230

Openingstijden

Ma-Vr: 08:00 - 17:00

Neem contact
met ons op

Heeft u vragen of suggesties? Dan kunt u ons altijd een bericht sturen.

Stuur ons een bericht